VesaH kirjoitti:
Mitenkä maksullisuus käytännössä hoituisi, kun tonttihan lienee kaupungin? Olisiko liian tylyä vain pitää yllä julkista toivomusta, että uudet harrastajat aloittaisivat lähistöllä Munkkiniemessä tai Siltamäessä?
Eikö San Diegon kaupunki saa satoja tuhansia taaloja vuosittain Morley Field -nimiseltä radalta? Kun TT tekee vapaaehtoistyötä, kai sitä kaupungin kanssa voi jotain neuvotella tulojen jakamisesta, jos kaupungilla on jotain vaateita edes? Suomessa on jo maksurata ja siellä on boksi, johon pudottaa rahaa. Samoin kuin Järvassa Tukholmassakin voi maksaa jälkikäteen, jos pelaa ennen rataravintolan avaamista.
Käytännössä ei kai ole helppoa järjestää rahankeruuta muuten kuin kunniasysteemillä. Vaikka olisihan viikonlopuuisin kesällä aika monta ihmistä radalla, ei ainakaan nimellisellä pelimaksulla makseta ihmeellistä palkkaa rahankerääjälle. Toisaalta tulevaisuudessa siinä voisi olla kesäduunipaikkaa jollekin junnulle ja silloin olisi vartiointi paikalla. Vaikka ei kai toistaiseksi vielä ole ollut ongelmia varkausten kanssa päivällä? En tiedä kartanon oven sisään hakkaamisesta mitään tosin. European Openin yövartijana oli kaikenlaista ohjelmaa, joten valitettavasti jatkossa lajin kasvaessa turvallisuus tulee joskus tärkeäksi varmistaa myös.
Turvallisuudesta puheenollen, olisi pelaajien etu, jos kopilla on joku kesän läpi ensiapuvälinepaketin kanssa. Kuten kylmäspray ja ideaaliside venähdysten ja nyrjähdysten ensihoitoon ja sidontatarvikkeet päälle. Ei vara venettä kaada. Jos välineet onkin jo, onko aina paikalla joku, jolla on avain koppiin? Ei minun tietämäni mukaan.